unsplash afbeelding

Branding is je merk onderscheidend van de rest in de markt zetten. Rebranding kan je omschrijven als de ‘renovatie’ van je merk. Dat kan zo zijn omdat het verouderd is, door een fusie of omdat je huidige merkstrategie simpelweg niet werkt. Je merk herpositioneren vraagt ballen! Wij geven graag enkele tips waarmee je rekening kan houden voor de (her)positionering van je merk.

Wat is branding?

Branding is de kunst om je merk op een unieke en creatieve manier sterk in de markt te zetten. Net zoals elk mens zijn eigen identiteit nodig heeft, is dit ook zo bij bedrijven en merken. Branding is wie je bent en wat je doet duidelijk maken aan je doelgroep. Het is hetgeen jouw merk voor gaat en staat en dit laten inbakken in het geheugen van je doelgroep. Enerzijds dient het om je product of dienst zichtbaar te maken, anderzijds om dat product of die dienst extra geloofwaardigheid mee te geven. Bovendien mag het belang van een professionele visuele identiteit niet onderschat worden om je hiermee te onderscheiden van concurrenten. En dat willen we toch allemaal?

 

Wat is rebranding?

Rebranding betekent je merk heruitvinden of herpositioneren. Wanneer je merkt dat je huidig merk niet de juiste doelgroep bereikt of verouderd is, dan zal er iets in je merkstrategie moeten veranderen. Het kan gezien worden als de ‘renovatie’ van een merk. Dit komt ook vaak voor bij een fusie van bedrijven. Denk bijvoorbeeld maar aan de recente fusie van Eandis en Infrax. Zij gaan tegenwoordig samen verder onder de noemer ‘Fluvius’.

Het betekent niet dat je alles wat je nu doet achterwege moet laten. Rebranding gaat niet enkel over jezelf ‘heruitvinden’, maar over begrijpen wat werkt en wat niet werkt.

 

11 tips bij de (re)branding van je merk

  1. Kijk naar je doelgroep: doe research naar wat je doelgroep nodig heeft of verlangt.
     
  2. Spiek naar de concurrentie: analyseer wat je concurrenten goed doen, maar ook waar zij misschien de bal misslaan. Laat je hierdoor inspireren!
     
  3. Maak een plan: gebruik de twee bovenstaande puntjes om een plan op te stellen. Denk na over hoe je je merk zal (her)introduceren aan werknemers, huidige en toekomstige klanten. Zal je de pers hierbij betrekken?
     
  4. Creëer een sterke merkidentiteit: denk hierbij aan naam en logohuisstijl (kleuren, webdesign, …) en tone of voice.
     
  5. Zorg voor geloofwaardigheid: uiteindelijk draait je imago om wat consumenten denken vanuit hun perspectief. Het is belangrijk dat je merk gerelateerd is aan je doelgroep. Je merk moet een ‘ziel’ hebben. Zorg dat de kloof tussen je imago en identiteit nihil is.
     
  6. Wees consistent: dit geldt zowel voor nieuwe als vernieuwde merken. Het is heel belangrijk dat de huisstijl van je merk consistent is bij alle ingezette middelen (online en offline). Denk maar aan je websitevisitekaartjessocial mediae-mailhandtekening, enzovoort.
     
  7. Communiceer het eerst intern: betrek je werknemers bij deze belangrijke verandering. Als zij het gevoel hebben dat ze betrokken worden, dan gaan zij het verhaal van de rebranding ook beter kunnen overbrengen naar de doelgroep.
     
  8. Communiceer het duidelijk extern: verander niet zomaar zonder hierover te communiceren. Wees transparant over de drijfveren achter de rebranding. Dit kan bijvoorbeeld door een event te organiseren om het nieuwe merk te lanceren.
     
  9. Niet iedereen houdt van verandering: hou er bij een rebranding rekening mee dat je altijd voor- maar ook tegenstanders hebt. Communiceer goed over de veranderingen, maar wees je ervan bewust dat je hierdoor ook ‘fans’ zal verliezen.
     
  10. Pak het professioneel aan: een (nieuw) merk lanceren is geen makkie. Als je er zelf geen kaas van hebt gegeten, is het belangrijk dat je hier professionals bij betrekt die dit voor jou helpen uitwerken.
     
  11. Evalueer de veranderingen: het is een cliché, maar meten is weten! Het is belangrijk dat je de veranderingen evalueert en hierbij ook intern en extern feedback vraagt. Dan weet je waar er eventueel bijsturing nodig is.

 

Jouw rots in de ‘branding’

Hulp nodig met de (re)branding van je merk? We dagen in eerste fase het DNA van jouw bedrijf uit door het stellen van de juiste vragen. Op die manier krijgen we cruciale info en inzichten die duidelijk maken wie je bent en wat je doet. Die info gebruiken we als fundering bij het bouwen van jouw merk.  We kunnen dit vertalen naar een volledige nieuwe naam en huisstijl, maar hebben ook alles in huis voor de ontwikkeling van alle huisstijldragers.

Rebranding case in de kijker

Branding Centrum voor Volwassenenonderwijs

Heb je deze recente realisatie al gespot? Het Centrum voor Volwassenonderwijs IVO Brugge was toe aan een opfrissing, waarbij de klant zelfs open stond voor een volledige rebranding. Dit hield in dat we bij digicreate.be een nieuwe naam, baseline, huisstijl en nieuw logo creëerden met een strategie hoe we dit opnieuw in de markt zetten. Check it out!