4 redenen waarom niemand je webtekst leest
Misschien herken je dit wel: je hebt uren gewerkt aan teksten voor je website, maar er komen geen concrete conversies uit voort. Dat komt wellicht omdat je boodschap verloren gaat tussen irrelevante content. Denk niet alleen aan wat jij op je website wil vertellen, maar vooral aan wat je websitebezoekers willen weten.
Reden 1: je begint niet met de belangrijkste informatie
Je websitebezoekers beginnen bovenaan met het lezen van de kop en de eerste regels, daarna scannen ze de pagina verder. Aan het begin van de pagina zijn ze nog aandachtig en geïnteresseerd, maar als je kernboodschap verloren gaat tussen irrelevante informatie, dan haken bezoekers al af bij aanvang. Het is dus van belang dat je start met de meest relevante informatie.
TIP: Zorg dat het in de kop, eerste alinea én in de tussentitels al duidelijk is waarover je webtekst gaat.
Reden 2: je webtekst is te lang
Een tekst op een scherm lezen, vergt meer inspanning dan op papier. Door het grote aanbod aan ‘oppervlakkige informatie’ dat we online voorgeschoteld krijgen, hebben we ook meer moeite om ons goed te concentreren op een lange (web)tekst.
TIP: zorg ervoor dat je tekst niet te lang is. Hoeveel woorden er per webpagina nu juist nodig zijn, daar is geen concreet getal op te plakken. Wij zelf proberen steeds te mikken tussen de 350 en 800 woorden. Ga vooral voor kwaliteit en niet kwantiteit!
Reden 3: de lay-out is niet aantrekkelijk genoeg
Een doorlopende tekst is saai. Voor je bezoekers is het veel makkelijker lezen als de tekst in een aantrekkelijke lay-out zit.
TIP: Breng structuur in je tekst en leg accenten. Dit kan door:
- het toevoegen van opsommingen;
- het toevoegen van afbeeldingen die de tekst ondersteunen;
- je tekst op te delen in paragrafen en alinea’s;
- tussentitels te gebruiken;
- woorden te benadrukken in het vet.
Reden 4: je lokt niemand naar je website
Potentiële bezoekers kunnen jouw webtekst niet lezen als ze niet weten dat de content bestaat. Lok dus bezoekers naar je website.
TIP: Maak je content terugvindbaar door goede SEO-copywriting, maar vergeet ook zeker je content niet te delen naar de doelgroep waarvoor dit relevant is. Dat kan bijvoorbeeld via social media of via een nieuwsbrief.
‘The Pyramid Principle’: kernachtig en lezersgericht
Er bestaat zoiets als ‘The Pyramid Principle’ of ‘piramideschrijven’. Hiermee wordt bedoeld dat je een tekst moet schrijven volgens het principe van de piramide (zie foto). Het principe houdt in dat je de belangrijkste informatie bovenaan plaatst en de minder belangrijke informatie onderaan.
Door een tekst juist te structureren, komt dit veel overtuigender over. Je schrijft beknopter, lezersgericht en maakt een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Via deze methode blijft overbodige informatie buiten beschouwing en maak je het voor de bezoeker mogelijk om de tekst sneller door te nemen.
Goede webteksten worden in eerste instantie geschreven voor je doelgroep, maar om ervoor te zorgen dat je doelgroep die makkelijk terugvindt, moet je ook zoekmachines het hof maken met sterke SEO-proof copywriting. Daarbij schenk je extra aandacht aan user experience. Hulp nodig? Contacteer ons vrijblijvend!