9 SEO-mythes ontkracht
SEO is voluit Search Engine Optimization of simpelweg vertaald 'zoekmachineoptimalisatie'. Het is eveneens een term waarvoor geen exacte wetenschap is, maar waarbij er toch veel misvattingen de ronde doen. Wij klaren daarom 9 mythes over SEO voor je uit.
1. ‘Content creëer je voor zoekmachines’
Veel mensen denken dat zolang je je aan de regeltjes van Google en andere zoekmachines houdt, je binnen bent met je website. Dat is uiteraard een foute ingesteldheid. In eerste plaats wil je nog altijd je doelgroep overtuigen, dus het belangrijkste is dan ook dat je content naar hen gericht is. Schrijf dus in eerste instantie voor je doelgroep en verwerk daarna je zoekwoorden in die content.
2. ‘Hoe meer links, hoe beter voor SEO’
Wrong again ... Vroeger was het wel zo dat veel externe links beter waren voor je SEO. Kwantiteit was belangrijker dan kwaliteit, maar dat is verleden tijd. Linkbuilding werkt nog steeds, maar zoekmachines kijken dus meer naar de kwaliteit ervan. Het gaat er bij linkbuilding om dat je relevante en diverse links legt. Als je er dan toch veel tijd in stopt, doe dit dan niet door heel veel nutteloze links te leggen.
3. ‘Mijn zoekwoord moet zo veel mogelijk voorkomen’
In zekere zin kunnen we zeggen dat dit klopt, maar zoekmachines worden steeds slimmer, waardoor ook jij dit slimmer moet aanpakken. Zoekwoorden zijn de termen die mensen googelen om informatie te vinden. Via verschillende tools kan je achterhalen hoe vaak op specifieke termen wordt gezocht, wat dus interessant kan zijn om in de content van je website te verwerken.
Toch is het belangrijk dat je niet overdrijft. 'Keyword stuffing' werkt net averechts. Het algoritme van Google en andere zoekmachines snapt steeds beter waarover je teksten gaan, waardoor je niet steeds dat ene woord hoeft te herhalen. Zoekmachines hebben tegenwoordig context nodig die de zoekwoorden onderbouwt. Gebruik dus zeker ook synoniemen of gerelateerde woorden.
4. ‘User experience is niet van belang voor SEO’
Als zoekmachines gebruikers naar een website met een slechte gebruikerservaring zouden leiden, dan verliezen ze zelf ook gebruikers. So think again … Als de informatie op je website nuttig, relevant én toegankelijk is voor je doelgroep, dan zullen zij ook langer tijd op je website doorbrengen. Dit is voor Google een signaal dat jouw website gebruiksvriendelijk is.
5. ‘Het aantal volgers op social media is een ranking factor’
Hoeveel volgers of likes je op sociale media ook hebt, het is geen rechtstreekse ranking factor voor SEO. Waar social media zeker wél bij helpen is om meer trafiek naar je website te lokken. En hoe meer (relevante) bezoekers, hoe meer zoekmachines jouw site als nuttig ervaren. Websites waar veel op geland wordt en waar bezoekers lang genoeg vertoeven, worden beter gescoord in de zoekresultaten.
6. ‘Hoe meer pagina’s in je website, hoe beter voor SEO’
We kunnen begrijpen dat er zo wordt gedacht, want in zekere zin klopt het ook, maar toch hoort dit in het rijtje van misvattingen over SEO. Vaak wordt er daardoor een overload aan pagina’s in een website gepropt, waardoor de focus op kwaliteit verloren gaat. Zo geraken ook zoekmachines de weg kwijt naar de belangrijke pagina’s op je site. Zorg er dus voor dat je niet meer pagina's dan nodig hebt, want je wilt niet dat zowel zoekmachines als gebruikers je website als een doolhof ervaren.
7. ‘Foto’s kan je niet optimaliseren voor zoekmachines’
Hoewel zoekmachines steeds slimmer worden en ze wel al over image recognition software beschikken, zijn ze nog niet slim genoeg om afbeeldingen volledig te snappen. Als zoekmachines willen snappen wat er op een afbeelding staat, is het belangrijk dat je de foto een duidelijke bestandnaam geeft en een alt-tag toevoegt. Een alt-tag geeft een korte beschrijving van wat er op je afbeelding te zien is. Dé uitgelezen kans om je zoekwoord nogmaals in te verwerken.
8. ‘Google Ads hebben invloed op SEO’
Er werd nog niet concreet aangetoond dat er een directe relatie is tussen SEO en het inzetten van Google Ads. Het is niet zo dat Google je ‘gratis’ zoekresultaten (organische resultaten) beter scoort wanneer ze zien dat je ook in Google adverteert en dus investeert. Toch is er wel een indirect verband. Als je meer bezoekers naar je website lokt door advertenties, is dat goed voor je branding en autoriteit. Dankzij de extra bezoekers via Google Ads, wordt je bereik dus vergroot. Als jouw producten of diensten daardoor beter gekend zijn, bestaat de kans dat er ook rechtstreeks op jouw bedrijfsnaam gezocht wordt en je veel direct visits verkrijgt. Dit is voor Google een belangrijke indicator voor SEO.
9. 'SEO is een eenmalige inspanning'
Was het maar waar … Het is perfect mogelijk dat je mooie resultaten behaalt met je eerste SEO-inspanningen, maar een sterk staaltje SEO verkrijg je pas met een consistente strategie die actief wordt bijgesteld en opgevolgd. Hier drie redenen waarom dit zo is:
- De concurrentie streeft ook naar de beste positie. Jij kan dus ook niet stilzitten, tenzij je niet beter dan de concurrentie wil zijn.
- Het algoritme van Google verandert continue. Je moet dus mee zijn met de ranking factors van zoekmachines.
- Zoekmachines houden van een actieve website en dus van nieuwe content. Creëer dus regelmatig nieuwe content waar zoekmachines verlekkerd op zijn.
Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden om beter in zoekmachines gevonden te worden? Onze SEO-experten analyseren met plezier je website en je huidige positie.