Beeldmarketing: het belang van visueel communiceren
Het probleem van de laatste jaren: de grote informatie-overload. Hierdoor is onze concentratie nog slechter dan dat van een goudvis. Het kost je meer moeite om een tekst te lezen, dan om een beeld in één oogopslag waar te nemen. Ons brein verwerkt visuele informatie veel sneller dan tekst. Daarom bereikt content mét beelden een groter publiek.
Logo en huisstijl
Sorry, het is de aard van het beestje; we do judge a book by its cover.
Oppervlakkigheid is misschien geen mooie eigenschap, toch word je beoordeeld op basis van hoe je eruit ziet. Het gebeurt snel, automatisch en vaak ook onbewust.
Je logo en huisstijl zijn de basis van je visuele communicatie. Een aantrekkelijk en onmiddellijk herkenbaar logo, een mooie website, een catchy visitekaartje, …; zorg voor een goeie eerste indruk bij je doelgroep.
Lees hier meer over het belang van een sterk logo en huisstijl
Fotografie
Beelden spreken en spreken aan. Met een conceptueel beeld wordt een slogan ondersteund. Zo wordt de kernboodschap sneller en gemakkelijker geïnterpreteerd.
Gezien een beeld makkelijker verteerd wordt door je doelgroep, zal dit meteen de aandacht trekken.
Je kan opteren voor een concreet beeld, maar je kan ook kiezen voor een conceptuele afbeelding die de ‘kernboodschap’ overbrengt.
De kernboodschap kan zijn 'het is poepsimpel' of 'budgetvriendelijk opgelost', zonder dat je de dienst of het product concreet hoeft te visualiseren.
Hieronder zie je het verschil tussen een concreet beeld en een conceptmatig beeld uit de communicatie van de Zweedse reus Ikea:
Een campagnebeeld kan ook op verschillende manieren terugkomen, met de opmaak als rode draad, maar met een andere inhoud. Zo verhoog je via een consistente uitstraling de herkenbaarheid, maar communiceer je telkens een ander stukje informatie.
Illustraties
Visuele communicatie beperkt zich niet tot foto’s. Ook illustraties of abstracte grafische elementen (of een combinatie) komen in aanmerking als visueel materiaal.
Een specifieke stijl zorgt voor de sfeer die bij je onderneming past. Denk aan authenticiteit, speelsheid, creativiteit, … De stijlen zo uiteenlopend, dat je zeker iets vindt dat bij je bedrijf past.
In tegenstelling tot een stockfoto is een illustratie altijd op maat en toepasbaar. Stel dat je een dienst hebt die je moeilijk in beeld kan brengen, dan kan een illustratie de oplossing zijn, want echt alles kan getekend worden.
Infographics
Infographics kunnen veel informatie ‘compact’ overdragen. Een combinatie van tekst en afbeeldingen wordt sneller door het brein verwerkt dan een lopende tekst. De informatie is compact, gestructureerd én aantrekkelijk en daarom de ideale tool om je doelgroep iets te laten onthouden. Uitkomsten van onderzoeken, enquêtes of zelfs weetjes zijn heel geschikt om te verpakken in één enkel beeld.
Hieronder zie je een voorbeeld dat we hebben uitgewerkt voor Xthermo, de specialist in buitengevelisolatie.
Karakterontwikkeling
Mascottes geven je bedrijf een toegankelijke uitstraling en zorgen voor herkenbaarheid.
Denk maar aan de M&M-mannetjes, het ‘bol’-mannetje van ‘bol.com’, Mr. Proper, … Karakters kunnen dieren, mensen of zelfs gepersonifieerde objecten zijn.
Natuurlijk is een mascotte niet voor ieder bedrijf inzetbaar (denk maar aan boekhouders, begrafenisondernemers, …), maar als een speelse insteek de doelgroep wél kan aanspreken, zal een mascotte als marketingtool een groot succes opleveren. Het maakt je branding een stuk persoonlijker en je kan er meer engagement mee uitlokken.
Animatie en video
Informeren, overtuigen, inspireren, emoties losweken? Via een goed uitgewerkt script en perfecte uitvoering van een animatie of video, kan je veel communiceren in een korte tijdspanne. (bv. 30 seconden). We houden van bewegend beeld en deze vallen nog eens extra op tussen statische visuals. Bovendien wordt er vaak nog een extra dimensie toegevoegd aan beeld en tekst, namelijk ‘geluid’. De combinatie van deze drie factoren zorgt ervoor dat er meer emoties opgeroepen worden en het zijn nu net emoties die de doorslag geven in een aankoopproces.
Overtuigd van de toegevoegde waarde van visueel beeldmateriaal? We geven nog een kleine kanttekening: zonder de juiste woorden kan het zijn dat de boodschap niet meteen duidelijk is. We zoeken dus telkens naar de ideale match tussen heldere tekst én een sterk beeld.