Aanpassing Facebook: adverteren blijft nuttig
De afgelopen dagen kwam er weer heel wat rond Facebook in de media. De oprichter van Facebook, Marc Zuckerberg, liet weten dat één van de aandachtspunten in 2018 zal zijn dat we onze tijd op Facebook ‘goed besteden’. Het doel van Facebook is mensen dichter bij elkaar brengen, en daarom zal het algoritme opnieuw veranderen, liet Zuckerberg weten. Betekent dit dat adverteren op Facebook een verloren zaak wordt? Neen! En wij leggen je graag uit waarom.
Aanpassing algoritme nieuwsfeed
De ruimte in de nieuwsfeed is beperkt. Daarom zal Facebook de posts van vrienden en familie voorrang geven ten opzichte van ‘publieke content’, inclusief video’s en andere berichten van bedrijven.
Volgens Marc Zuckerberg zijn mensen het gelukkigst wanneer ze posts zien van vrienden en familie. Dit is de basis van de verandering in de Facebook nieuwsfeed. Tegenwoordig zijn er zodanig veel berichten van bedrijven in de nieuwsfeed te zien, dat de posts van je vrienden en familie als het ware worden ondergesneeuwd. Dit zal Facebook in 2018 grotendeels omdraaien: de posts van dierbaren krijgen opnieuw voorrang op de berichten van bedrijven.
Deze verandering zal geleidelijk doorgevoerd worden, verspreid over enkele maanden. De zogenaamde ‘publieke content’ zal dus minder prioriteit krijgen ten opzichte van de posts van vrienden en familie.
Is bedrijfscommunicatie via Facebook nu nog nuttig?
Ja. Sowieso kan elke persoon zijn nieuwsfeedvoorkeuren zelf bepalen. Als bepaalde mensen dus al een voorkeur voor jouw dienst of product hadden, kunnen ze dit aanduiden als voorkeur. Zo kan je heel doelgericht relevante berichten publiceren.
Ook zal de bedrijfscommunicatie via dit sociaal medium stukken kwalitatiever zijn. Content die gesprekken tussen mensen genereert en dus interactief is, zal nog steeds hoog in de nieuwsfeed verschijnen. Je kan het vergelijken met het algoritme van Google. Interactie betekent veelal relevantie en daardoor zal je hoger worden getoond. Dit betekent voor gebruikers dat ze relevantere content zullen zien, maar voor bedrijven betekent het ook dat ze kwalitatievere berichten voorschotelen. En daar wordt iedereen toch gelukkiger van?
Facebookadvertenties worden belangrijker
Deze update van Facebook heeft eigenlijk geen grote gevolgen voor bedrijven die adverteren. De manier van adverteren blijft hetzelfde. Er zal natuurlijk wel meer concurrentie zijn. Omdat de content van gratis pagina’s geen voorrang meer krijgt, zal er meer geadverteerd worden. Experts verwachten dat de kosten per klik dan ook wel flink de hoogte zullen ingaan. Maar laat dit geen nadeel zijn. Het blijft een mooie aanvulling om je producten en diensten te promoten. Je wordt er namelijk echt door gezien. Lees hier waarom: ‘7 tips voor meer leads via Facebook’.
Het is dus vooral een kwestie om gericht en kwalitatief te communiceren via Facebook. Weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Geef ons gerust een seintje en wij helpen je verder! Benieuwd hoe Facebook deze verandering communiceerde? Lees het hier: ‘News Feed FYI: Bringing People Closer Together’.