Digitale disruptie: bedreiging of opportuniteit? (DEEL 1)
Start-up ondernemingen die sterk digitaal georiënteerd zijn, kunnen in een korte tijd de markt veroveren, soms ten koste van gevestigde bedrijven die minder vertrouwd zijn met de digitale wereld. We noemen dit ‘digitale disruptie’.
Een grote impact
De impact van de digitale revolutie is enorm. De technologie blijft evolueren en zolang dat gebeurt, evolueert het volledige speelveld: de consument, concurrent en de markt in het geheel. Innovatie heeft een fundamentele invloed op het bestaan van een onderneming. We moeten dus leren omgaan met een snel veranderende omgeving. Denk maar bijvoorbeeld aan de recente aankondiging van de massaontslagen bij de bank ING. Een van de beweegredenen van ING is naar eigen zeggen “technologische innovatie”. Of neem nu de reissector: via welke weg heb jij dit jaar je reis geboekt? De kans is groot dat je dit online hebt gedaan.
Fight, flight, freeze
Vroeger waren slechts enkele sectoren gevoelig voor digitale disruptie, maar dat is veranderd. In het huidige digitale tijdperk van de sociale media, smartphones en wearables kunnen nieuwelingen in een mum van tijd de wereld veroveren. Hoe je die digitale disruptie nu concreet te lijf gaat, hangt af van de branche waarin je werkt, maar vroeg of laat wordt elke sector er mee geconfronteerd.
Bij digitale disruptie worden bestaande businessmodellen door elkaar geschud door nieuwe technologieën. Veranderingen gaan meestal gepaard met de nodige angst. Het stuur drastisch omgooien, kan bijvoorbeeld een vluchtreactie zijn. Nieuwe concurrentie tegenhouden, betekent dan misschien dat je vecht. Niet de ideale manieren om met de disruptie om te gaan, lijkt ons. Angstig zijn, vluchten of vechten zijn dus geen duurzame strategieën. Maar wat dan wel? Aanpassen!
Times change and you have to adapt
Als bedrijf kan je je wapenen tegen digitale disruptie. Dit kan je doen door je innovatieve tegenstanders te bestrijden met hun eigen middelen. Door in de huid van de potentiële disruptor te kruipen, vind je de kwetsbare plekken in je eigen businessmodel. Ze bieden dus de opportuniteit om jezelf te verbeteren.
Grote, gevestigde organisaties hebben grotere kans om de digitale disruptie te overleven door weer te denken als een start-up. Neem je eigen businessmodel onder de loep en kijk waar je kan vernieuwen. Probeer binnen je organisatie ook een mix te hebben van ervaren experts en jonge, digitale talenten, en geef ruimte voor creativiteit.
Wees dus innovatief: volg de actualiteit van je branche op de voet en zorg ervoor dat je tijdig nieuwe technologieën herkent. Probeer deze sneller dan je concurrent in kaart te brengen en bekijk wat het voor jou kan betekenen. Timing is uiteraard heel belangrijk bij digitale disruptie, want te vroeg investeren kan leiden tot hoge kosten, zonder resultaat.
Disrupt the disruptor
Het is een kwestie van voorbereid te zijn op digitale disruptie. Er zijn wel veel bedrijven die het zien aankomen, maar er uiteindelijk niet veel mee doen.
Weet vooral wat de drijvende krachten achter die digitale disruptie zijn en speel daarop in: iedereen is online, het internet is overal beschikbaar, de kosten zijn gedaald, er zijn veel platforms met een sterk ontwikkeld netwerk en mensen vertrouwen het steeds meer. Wees dus aanwezig in de digitale wereld!
Laat je inspireren door de innovatieve nieuwelingen op de markt om jezelf te verbeteren en ‘disrupt the disruptor’. Wil je graag concrete praktijkvoorbeelden van digitale disruptie? Houd onze blog in de gaten, want je leest ze in het volgend artikel!