Digitale disruptie: bedreiging of opportuniteit? (DEEL 2)
Zoals in deel 1 over digitale disruptie al aangehaald, zijn nieuwe ondernemingen die digitaal sterk georiënteerd zijn, in korte tijd de markt gaan veroveren. Soms vormen ze een bedreiging voor gevestigde waarden. Innovatie heeft een grote invloed op het voortbestaan van een onderneming. Hieronder volgen enkele voorbeelden van enkele sectoren die er mee werden geconfronteerd.
De banksector
Door de toenemende, digitale mogelijkheden gebeuren er in de financiële sector snelle veranderingen. Net zoals bij andere sectoren zijn er binnen de banksector nieuwe digitale technologieën beschikbaar en daardoor komen de traditionele banken onder druk.
De banken zijn in veel ‘levensstappen’ van consumenten betrokken. De tijd dat we als consument effectief een bezoek brengen aan een lokaal filiaal van onze bank, is voor velen zo goed als voorbij. Tegenwoordig kan je via mobiele apps ook financiële transacties uitvoeren. Op zich is de financiële sector vooruitstrevend met de inzet van die nieuwe technologieën, maar daardoor geraken sommige banken achterop.
ING staat op dit moment in de kijker door het gerucht van de mogelijke massaontslagen onder andere ten gevolge van technologische innovatie. Duizenden banen zijn bedreigd door de mogelijke sluiting van heel wat ING-bankfilialen. Die denkbare sluitingen zijn aan verschillende factoren toe te wijden, maar de toenemende digitalisering speelt hier een heel belangrijke rol. Zoals ING-topman Ralph Hamers het beschreef: “Je moet het dak repareren als de zon schijnt.”. Hij bedoelt hier dat je een stap voor moet zijn op vlak van digitalisering. Zoals eerder al aangehaald, gaan klanten steeds meer digitaal om financiële transacties uit te voeren. Los van het ‘menselijk aspect’, zou de herstructurering op termijn vooral voor ING moeten lonen.
De taxisector
We hebben allemaal wel al gehoord over de internetonderneming Uber. Uber is trendy en goedkoop, en daardoor razend populair. Hierdoor ontstond al veel discussie. Volgens andere taxidiensten omzeilt Uber de ‘taxiregels’, maar als ze gebruik maken van taxichauffeurs die een taxivergunning hebben, is daar in theorie niets mis mee. Toch hebben sommige privéchauffeurs onder de noemer UberPop (een onderdeel van Uber) niet de vereiste documenten, maar worden ze toch toegelaten als taxichauffeur. Dat zorgt voor ophef. UberPop wordt niet in alle steden toegelaten. De chauffeurs onder de noemer UberTaxi zijn wel gelicenseerd.
Consumenten willen alles zo goedkoop mogelijk en dankzij de innovatie van Uber kan die wens worden waargemaakt. Het bedrijf maakt gebruik van een applicatie en laat je zien welke Ubertaxi er in jouw buurt is. Daarnaast krijg je ook een beoordeling van de taxi te zien, waardoor er vertrouwen wordt gewekt. Als consument bepaal je dus zelf welke taxi je wil en kan je er vervolgens een oproepen. In de app kan je ook zelf je eindbestemming ingeven, waarbij Uber je al meteen een prijsindicatie geeft.
Maar hoe kan het nu dat Uber goedkoper is dan de andere taxidiensten? Dat komt omdat er geen tussenschakel meer is. Er komt geen taxicentrale meer aan te pas en ook een fooi zit al in de prijs inbegrepen. Zo hoeven de consumenten geen cash geld op zak te hebben en een smartphone heeft bijna iedereen bij zich.
Hoewel veel taxichauffeurs tegen Uber tekeergingen, kunnen we het misschien ook zien als een verloren gevecht. Op termijn zal Uber zelf met disruptie worden geconfronteerd. Het staat nog in zijn kinderschoenen, maar binnen enkele jaren zullen zelfrijdende auto’s ons van plaats A naar B brengen. Hierbij valt niet enkel de taxicentrale weg, maar komen de jobs van chauffeurs ook in het gedrang, want zij zijn dan eigenlijk niet meer nodig.
De reissector
Via welke weg heb jij je reis dit jaar geboekt? De kans is groot dat je je vakantie online hebt geboekt. Er worden namelijk steeds minder reizen via de klassieke reisbureaus geboekt. In vergelijking met tien jaar geleden, zijn er tegenwoordig de helft minder reisbureaus. Dat aantal daalt nog steeds. Heel veel mensen zoeken via het internet naar hun ideale vakantie. Tegenwoordig stellen veel mensen ook liever zelf hun vakantie samen. Smartphones, tablets of computers worden steeds meer gebruikt om online te boeken. Ook een reisgids wordt voor die generatie meestal overbodig, want het internet geeft al heel veel informatie over je vakantiebestemming. Het is dus van groot belang om mee te gaan in die innovatie en in te spelen op de behoeften van je doelgroep. Booking.com en Airbnb zijn voorbeelden van nieuwkomers in de reissector die de hele branche op zijn kop hebben gezet.
Deze sectoren hadden ook met disruptie te maken
- Muziekindustrie: de verkoop van cd’s is enorm gedaald door de download en streaming services zoals bijvoorbeeld Spotify of Apple Music.
- Retailsector: de groei van webshops heeft in de retailsector voor grote veranderingen gezorgd. Eigenlijk heeft het ervoor gezorgd dat consumenten rechtstreeks van de producent of groothandelaar kunnen kopen, zonder tussenkomst van een kleinhandelaar. Denk maar bijvoorbeeld aan Nike. Het merk wordt in veel schoenenwinkels verkocht, maar via Nike.com kunnen consumenten rechtstreeks online kopen, waardoor de retailer dus soms overbodig wordt. Voor kleinhandelaars is het belangrijk om hierop in te spelen.
- Tv- en filmindustrie: ook hier maakten dvd’s plaats voor video streaming services zoals bijvoorbeeld Netflix.
Er zijn veel sectoren die al met digitale disruptie te maken hadden. Sowieso is het belangrijk dat je steeds alert bent en je businessmodel eens opnieuw onder de loep neemt. De technologie evolueert constant en vroeg of laat krijgt iedereen er mee te maken.
In een notendop
Begrijp je nu al wat digitale disruptie betekent? Eind vorig jaar maakte de huiscartoonist van De Standaard, Lectrr, er een tekening bij die je misschien kan helpen:
Lectrr legt het uit: Wat is disruptie?
In het volgend artikel over digitale disruptie bespreken we enkele voorbeelden van bedrijven of sectoren die goed hebben ingespeeld op innovatieve technologieën.