Een nieuw jaar brengt altijd weer wat nieuwe trends met zich mee. Ook voor 2018 is dit niet anders. Hoewel dit steeds in lijn ligt met voorgaande trends, geven we je graag opnieuw een overzicht van enkele belangrijke digitale trends voor 2018. 

digitale trends 2018

Online privacy domineert (GDPR)

Dit jaar wordt het een must dat je website via een HTTPS-verbinding verloopt. Dit is belangrijk wanneer bezoekers persoonlijke gegevens op je website moeten ingeven. Als dit niet via HTTPS verloopt, kunnen cybercriminelen persoonlijke data onderscheppen. Door het gebruik van HTTPS is dit niet meer mogelijk. De ‘S’ in HTTPS staat dan ook voor ‘security’.

Om over te schakelen naar een HTTPS-verbinding, heb je een SSL-certificaat nodig. Een SSL-certificaat codeert de (gevoelige) gegevens die gebruikers invullen op je website. Dit zijn bijvoorbeeld creditcardnummers, wachtwoorden, e-mailadressen, enzovoort.

Ook browsers geven steeds een uitdrukkelijkere melding als een website via een onveilige HTTP-verbinding loopt. Een SSL-certificaat is zelfs bepalend voor je ranking factor van je website in de zoekresultaten. Lees hier meer over het belang van een beveiligde website.

Vanaf mei 2018 wordt ook van alle bedrijven verwacht dat ze voldoen aan de nieuwe Europese privacy wetgeving. De General Data Protection Regulation (GDPR) treedt vanaf 25 mei 2018 in werking voor alle landen binnen de Europese Unie en vervangt de huidige EU-privacyrichtlijnen. Dit gaat over meer dan enkel het SSL-certificaat. Het is een complexe materie waarover wij je graag verder informeren

UX speelt een belangrijke rol

User Experience (UX) of gebruikerservaring wordt steeds belangrijker. Zoekmachines als Google gaan websites die een positieve ervaring van bezoekers met zich meebrengen, dan ook hoger ranken in de resultaten.

Websites met kwalitatieve informatie die meteen to the point komen, zullen hoger in de resultaten worden getoond. Creëer dus relevante en actuele content die regelmatig wordt geüpdatet.

Site autoriteit om fake news tegen te gaan

Tegenwoordig twijfelen steeds meer mensen aan de waarheidsgetrouwheid van online nieuwsberichten. Om dit zoveel mogelijk te vermijden, zal Google, net als Facebook, gevestigde waarden op vlak van nieuwsverspreiding naar voor brengen in de resultaten. Er wordt dus meer nadruk gelegd op de autoriteit van de bron.

Daarnaast gaat Google ook met externe partijen samenwerken die zullen fungeren als ‘fact checkers’. Het wordt de bedoeling dat Google ‘fact check’-labels naast zoekopdrachten zet. Deze tonen aan of de bronnen waarheidsgetrouw zijn.

Ook Facebook bracht recent de aankondiging dat het algoritme in de newsfeed zal veranderen om fake news tegen te gaan. Lees er hier meer over.

Ephemeral Marketing

Deze term klinkt niet voor iedereen even bekend in te oren, maar het is wel een vorm van social media marketing die recent enorm populair is geworden. De bekendste social media platformen die je onder ‘ephemeral marketing’ kan plaatsen, zijn Snapchat en Instagram, maar ook Facebook doet het. Ephemeral marketing wordt gekenmerkt door kortstondige boodschappen die na een bepaalde tijd weer vanzelf worden gewist. Meestal blijft een story 24 uur zichtbaar. ‘Ephemeral’ betekent dan in het Nederlands ook ‘kortstondig’ of ‘vluchtig’. Zeker bij jongeren is het heel populair.

Als ondernemer is het zeker een nieuwtje dat je best in je strategie inpast. Door die kortstondigheid van berichten kan je eigenlijk een persoonlijkere band met je klanten opbouwen. Je kan bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen laten zien. Best dan andere zaken dan wat je op je standaard communicatiekanalen publiceert. Je kan via de Snapchat en Instagram stories ook ‘teasen’ als er nieuwe producten of diensten in je assortiment komen. Toch zeker iets om als ondernemer mee te experimenteren en mee op de kar te springen! Meer weten over welke social media je als bedrijf moet inzetten? Lees het hier: Welke social media moet je als bedrijf gebruiken?

Content shock & context

De kracht van content marketing nam de afgelopen jaren toe. Steeds meer bedrijven hebben dit ontdekt, waardoor er stilaan een overaanbod aan content is (content shock). Tegenwoordig moet je steeds meer ‘dringen’ om op te vallen tussen de overload aan online informatie. Daarom zal er nu nog meer gekeken worden naar de kwaliteit van de inhoud, eerder dan naar de kwantiteit. Creëer dus content met impact. Lees hier alvast enkele extra tips: ‘Best practices voor content anno 2017/2018’.

De context van je content is daarom heel cruciaal voor zoekmachines. Het zegt namelijk hoe relevant je website is. Het zogenaamde ‘algoritme’ bij Google verandert voortdurend. Ook de manier waarop we tegenwoordig zoeken, is de laatste tijd ook sterk veranderd. 

Steeds meer worden webpagina’s geïndexeerd en beoordeeld naar de context rond je zoekwoord. De zoekmachine wordt dus ‘slimmer’. Het is belangrijk als je een tekst voor het web schrijft, dat je steeds je bezoekers in je achterhoofd houdt. Je schrijft voor hen en daarom moet het relevant en waardevol zijn. Ook synoniemen en gerelateerde woorden rond dat zoekwoord zijn belangrijk. Focus dus op contextgerelateerde zoekwoorden bij het creëren van je content.

Ook wanneer je het algoritme van Google probeert te ‘manipuleren’, zal je tegenwoordig gewoonweg genegeerd worden. Overmatig zoekwoordengebruik of ‘keyword stuffing’ wordt dus op die manier afgestraft.

AI snapt context beter

Artificial Intelligence (AI) is niet nieuw, maar het gebruik van Artificial Intelligence zal in 2018 toenemen. AI is een zelflerend systeem en automatisch wordt dit steeds beter. Ook zoekmachines maken gebruik van AI. Dit bevestigt bovenstaande omtrent content. Gezien zoekmachines zoals Google de context van content steeds beter begrijpen, zal kwalitatieve content nog belangrijker worden in 2018.

Chatbots & adverteren via messaging applicaties

Social messaging wordt niet alleen gebruikt om te communiceren binnen je vriendenkring. Ook bedrijven maken hier steeds meer gebruik van om consumenten te informeren over producten of diensten. En dit zal groeien in 2018.

Customer Support of andere bedrijfscommunicatie wordt meer en meer uit handen gegeven aan chatbots of ‘kunstmatige gesprekspartners’. Persoonlijke klantdialogen maken stilaan plaats voor ‘persoonlijke’ dialogen tussen een gebruiker en een merk.

Messaging apps zoals Facebook Messenger of WhatsApp zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Consumenten spenderen dan ook de meeste tijd op hun smartphone in messaging apps. De messaging apps worden nu al zakelijk gebruikt, maar het zal nu nog meer ingezet worden om te adverteren. Met de focus op personalisatie, mobile en social media zou dit de uitgelezen kans zijn om je doelgroep gericht te bereiken.

Mobile-first index & AMP

Je weet het ondertussen al: de meeste zoekopdrachten gebeuren tegenwoordig via onze smartphone. Zoekmachineoptimalisatie voor smartphones wordt in 2018 nog belangrijker. De mobile-first index stond eigenlijk voor 2017 al op de planning van Google, maar dit werd uitgesteld. Maar wat is het nu juist?

De mobile-first index betekent dat Google de resultaten op basis van de mobiele websites zal rangschikken en niet meer op basis van de desktopversie. Momenteel crawlt Google nog vooral websites die voor grotere schermen zijn bedoeld, maar gezien de toename van mobiele zoekopdrachten, zal Google in eerste instantie met de mobiele versie rekening houden.

Heb je nog geen mobielvriendelijke versie van je website? Dan wordt het tijd dat je hier niet alleen over zal nadenken, maar dat je dit meteen laat aanpassen. Let wel: hier heb je professionals voor nodig. Een mobiele of responsive versie van je website die niet gebruiksvriendelijk is, zal ook afgestraft worden in zoekmachines.

De Accelerated Mobile Pages (AMP) werden eind 2015 al door Google geïntroduceerd. Je hebt ze ongetwijfeld ook al gezien. Wanneer je bijvoorbeeld googelt ‘nieuws’, krijg je ze in een carrousel te zien waardoor je kan swipen.

Je website moet er niet alleen op mobiel goed uit zien, ze moet bij voorkeur van je gebruikers ook zo snel mogelijk ingeladen worden. Accelerated Mobile Pages (AMP) is een nieuwe technologie die steeds meer door Google wordt gepusht. Het doel van AMP is om webpagina’s zo licht mogelijk te maken, zodat ze snel ingeladen worden, ook wanneer de internetverbinding traag is. De snellere laadtijd is uiteraard bevorderlijk voor je online conversies. Er wordt ook sneller doorgeklikt op AMP-pages.

Als je Accelerated Mobile Pages wil, dan zal je beroep moeten doen op een webdeveloper. Er zijn nog niet veel bedrijven 'AMP-ready', dus grijp je kansen! Het is een relatief kleine moeite om beter op te vallen in de zoekresultaten.

Lokale SEO

Heel veel mensen zoeken naar bedrijven in een specifieke regio of in de buurt van waar ze zijn. In de meeste gevallen weten zoekmachines waar je bent a.d.h.v. je smartphone. Als je als onderneming een fysiek adres hebt, dan wil je uiteraard dat wanneer mensen op bepaalde zoekwoorden zoeken, bovenaan de resultatenpagina verschijnen. Het is dus belangrijk dat je website lokaal geoptimaliseerd is. Google wil namelijk kwalitatieve zoekresultaten op het juiste moment kunnen voorschotelen.

Videocontent

Videocontent is heel effectief om conversies te verhogen. Het zorgt voor interactie en dat bezoekers langere tijd op je pagina spenderen. Het was vorig jaar al booming, maar er wordt door experts voorspeld dat dit zal blijven groeien. Ook de sociale media zorgen ervoor dat je video makkelijk kan publiceren. Het wordt voor de grote massa dus steeds makkelijker om videocontent te creëren. Lees hier 8 redenen waarom video een must is.

De belangrijkste trends lijken ons toch de focus op online veiligheid (GDPR) en kwalitatieve contentcreatie. Als je hierop focust, zal je al een heel eind geraken in 2018. Uiteraard zijn er ook trends van vorig jaar die worden doorgetrokken. Je vindt ze hier nog eens op een rijtje: Dit zijn dé digitale trends van 2017. Hou onze blog en Facebookpagina sowieso in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen doorheen het jaar.

Jouw boodschap versterken met het ideale beeld?

piet gespiegeld