Do's & don'ts voor websites
Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven een website. De ene al wat nieuwer of mooier, de ander al wat gebruiksvriendelijker. Maar waarop moet je nu allemaal letten? Het is namelijk niet gemakkelijk om de balans te vinden tussen een mooie website én een gebruiksvriendelijke. Toch bestaat er een evenwicht. Wij geven alvast enkele do’s & don’ts mee.
Vermijd bewegende beelden of sliders
Er zijn heel wat websites met bewegende sliders. Hoe mooi dit er ook kan uitzien, je moet het bij voorkeur toch vermijden. Bewegende beelden in een website werken te afleidend voor de bezoeker. Een slider wordt ook vaak als hero (banner) op een homepagina gebruikt en dat is eigenlijk zonde van de waardevolle ruimte die je er mee verspilt. Vaak bevatten die bewegende beelden geen nuttige informatie.
Ellenlange teksten zijn niet per se waardevoller
De meerderheid van de mensen die online informatie zoekt, is ongeduldig. Dat komt ook omdat je op schermen ongeveer 25% trager leest dan op papier. Per webpagina heb je bij voorkeur dan eigenlijk ook best tussen de 350 en 500 woorden. Je houdt het best relatief kort, bondig en vooral relevant. Gebruik hierbij ook call to actions (CTA’s) naar andere pagina’s, zoals bijvoorbeeld naar de contactpagina. Let wel: in sommige branches kan het soms nodig zijn toch wat meer tekst te plaatsen, maar dan nog mag je nooit overdrijven.
‘Keep it simple and stupid’
Maak de navigatie van je website niet te complex. Er wordt vaak gedacht: hoe meer menu-items, hoe professioneler, maar niets is minder waar. Hoe minder dat mensen moeten rondzoeken op je website, hoe beter je erover hebt nagedacht. Je moet namelijk in eerste instantie aan je bezoekers denken. Less is more!
Verstop geen informatie
Dit is enerzijds belangrijk voor je transparantie, maar anderzijds leunt het aan bij het bovenstaande puntje. Er zijn hier geen keiharde regels in, maar bij voorkeur moeten bezoekers maximum 3 keer klikken om informatie op je website te vinden. Denk goed na over een duidelijke menustructuur en positioneer je CTA’s strategisch.
Maak contactformulieren niet te lang
Hou je contactformulieren zo laagdrempelig en kort mogelijk. Lange contactformulieren schrikken de bezoekers af. Tenzij het noodzakelijk is, vraag je best gewoon de naam en voornaam, het mailadres en eventueel een telefoonnummer.
Schep vertrouwen met een veilige website
Niet-beveiligde websites worden niet alleen in zoekmachines afgestraft, ze schrikken ook potentiële bezoekers af. De bezoeker schat een beveiligde website hoger in en de drempel om persoonlijke gegevens in te vullen of om tot een bestelling over te gaan, is ook kleiner.
Laat externe links in een nieuw tabblad openen
Links die naar externe websites leiden, laat je het best in een nieuw tabblad openen. Dit om bezoekers op jouw website te houden. Als de bezoeker de externe website weg klikt, komt hij meteen weer op jouw website terecht. Dus de mogelijkheid om hem te verleiden om bij jou aan te kloppen, blijft behouden.
Koppel naar je sociale media
De koppeling naar sociale media op je website schept extra vertrouwen bij de bezoeker. Natuurlijk wel alleen als je ook effectief berichten op die sociale media plaatst. Het toont dat je actueel, bereikbaar en zo dus ook geloofwaardiger bent.
Denk niet dat jouw doelgroep niet mobiel surft
De tijd dat mobiel surfen vooral met jongeren werd geassocieerd, is al een tijdje voorbij. Ook ouders en grootouders zijn ondertussen vertrouwd met smartphones en tablets. En ja, zij zoeken ook online naar informatie! Als je website dus nog niet mobielvriendelijk is, dan wordt het tijd dat je daar wat aan doet.
Zet geen ondoordachte pop-ups op je website
Pop-ups kunnen in sommige gevallen werken, maar het is belangrijk dat je er de bezoekers van je website niet mee stoort. Je denkt op voorhand best na of de pop-up wel nodig is en of je de informatie niet op een andere plaats kan zetten. Ondoordachte pop-ups worden vaak als irritant beschouwd.
Sommige do’s & don’ts lijken misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen. Dagelijks stoten wij op cases waar gebruiksvriendelijkheid opgeofferd wordt voor het uiterlijke aspect van de website. Dat proberen wij als experten te voorkomen.