Het aantal websites en webshops blijft groeien. Je krijgt te maken met een pak meer concurrentie dan 10 jaar geleden. Hoe zorg je dat de bezoeker van je website jou contacteert of jouw producten koopt en niet bij iemand anders? We geven enkele technieken mee die je kan toepassen op jouw website of webshop.
Zorg dat je website er is voor je doelgroep en niet andersom
Wat komt je bezoeker op jouw website doen? Het antwoord op deze vraag bepaalt het bouwplan van jouw website. Zorg dat de inhoud en structuur van je website tegemoet komt aan de belangrijkste doelstellingen van jouw doelgroep. Dit kan pas door goed naar je klanten te luisteren en echt te gaan doorvragen.
Optimale gebruikerservaring
Laat je bezoeker zijn of haar doelstellingen zo gemakkelijk en snel mogelijk bereiken. Een betere gebruikerservaring leidt onder meer tot een verkoopstijging en grote klantloyaliteit. Enkele ux must-haves:
- Een duidelijke en bondige navigatie. Bij meer dan 6 hoofdmenu’s raden we aan om te werken met subpagina’s.
- Een sitemap in de footer.
- Overzicht en rust (voldoende witruimte, gestructureerde blokken).
- Voorkom storende elementen zoals carrousels, flash, ... (lees hier wat je best vermijdt op je website).
- Mobielvriendelijk webontwerp. Doe hier de test.
- Je website heeft een snelle laadsnelheid. Doe hier de test.
Wees bereikbaar
Een website waar er geen contactgegevens terug te vinden zijn? Not done. Wees toegankelijk en voorzie verschillende contactmogelijkheden zoals e-mail, telefoonnummer of een contactformulier.
Indien je voor een chatfunctie kiest, zorg er dan voor dat deze niet plots tevoorschijn komt. Bezoekers weten heus wel dat een chatfunctie in de rechterhoek van het scherm te vinden is.
Geef iets gratis weg
Je kent de uitdrukking ‘voor wat, hoort wat?’. Wist je dat mensen die iets gratis krijgen sterker geneigd zijn om iets terug te doen? Denk maar aan de ‘gratis proevertjes’ in de winkel, waarna je een aantal van de geproefde producten in je winkelkar dropt.
Ook online wordt dit principe gretig toegepast. Zo kan je een whitepaper weggeven in ruil voor het e-mailadres. Ook een uitstekende klantenservice via een webshop kan een reden zijn om net daar te gaan kopen.
Het op is op principe
Een klassieker, maar wel eentje die werkt als deze actie bij je zaak past. Is het product (of de aanbieding) beperkt in voorraad, dan zien consumenten dit product als waardevoller. Een ‘Wees er snel bij’ of ‘op is op’-boodschap roept een gevoel van urgentie op, waardoor mensen het sneller kopen.
Voorbeelden:
- Maximum aantal deelnemers: nog 4 plaatsen vrij!
- Nog 1 product op voorraad.
- Limited edition.