Hoe jouw webshop voor blije & terugkerende bezoekers zorgt
Hoe zorg je ervoor dat je webshopbezoeker overgaat tot een aankoop en nadien terugkeert voor de volgende? Alles hangt af van hoe de bezoeker jouw webshop ervaart tijdens én na het shoppen. Een klantvriendelijke webshop geeft shoppers een positief gevoel, waardoor ze sneller overgaan tot een aankoop én terugkeren. Maar hoe maak je jouw shoppende klant blij? We geven 14 tips.
1. Relevante & heldere productinformatie
Met onderstaande richtlijnen breng je jouw product duidelijk in beeld:
- Speel in op de behoeftes & vragen van je klant
- Beschrijf de voordelen van het product aan de hand van bullets
- Wees zo compleet mogelijk. Wat is de afmeting? Wat is de kleur? Het materiaal? Het gewicht? Zijn er bepaalde elementen verstelbaar? Is er garantie?
- Voor wie is het product meest geschikt?
- Wat wordt er standaard meegeleverd? Is montagemateriaal inbegrepen?
- Voorzie voldoende en kwalitatieve productfoto’s van de verschillende aanzichten (zijlings, voor, achter, …). Voor tips rond foto’s, klik hier.
- Ook een productvideo geeft een nog realistischere weergave van het product
- Zijn er gerelateerde accessoires of een aanbevolen combinatie?
- Optie: personaliseer. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van advies om een maat kleiner te bestellen.
2. Duidelijke levertermijn en verzendkosten
Communiceer levertermijn en verzendkosten voordat men een product in de bestelwagen dropt.
Je kan deze vermelden via een strook op je website onder de navigatie of meteen bij het product.
Vermijd hierdoor misleidende informatie. Als je eerst vermeldt dat levering gratis is en de shopper merkt nadien bij de checkout dat er minimum aan 50 euro moet besteld worden voordat de verzendiing gratis doorgaat, zorgt dit voor frustratie. Beperk daarnaast de verzendkosten tot het hoogst nodige en vermijd een te lange leveringstermijn.
3. Gratis retourneren
De online shopper is het tegenwoordig gewoon gratis te kunnen retourneren binnen 30 dagen. Webshops die deze service niet aanbieden kunnen op weinig sympathie rekenen.
4. Uitgebreid aanbod
Je bezoeker heeft graag keuze. Ook als je je richt op een specifieke productcategorie (bv. vegan voedingsmiddelen), dan nog heeft de bezoeker graag een ruime keuze.
5. Zicht op de voorraad
Toon of het product voorradig is op de productdetailpagina, niet bij de checkout. Creëer een gevoel van urgentie door beperkte voorradigheid te communiceren.
6. Reviews van klanten
Online reviews hebben een grote invloed op de aankoopbeslissing van je bezoeker. Het verzamelen en tonen van die reviews helpt enerzijds je klant het juiste product te kiezen, maar geeft anderzijds ook vertrouwen voor wie de eerste keer je webshop bezoekt. Zorg dat de mogelijkheid aanwezig is om via je website reviews in te dienen, anders lijkt het alsof de mooiste reviews geselecteerd zijn door de websitebeheerder.
7. Goedkoopste prijs
Naast de service, verzendkosten en leveringsvoorwaarden kan de prijs een doorslaggevende factor zijn in de aankoopfase.
8. Vlot bestellen
Hoe sneller de betaling gebeurt, hoe beter.
Hoe?
- Zorg dat een account in een mum gemaakt kan worden
- Maak het mogelijk om een bestelling af te ronden zonder account (het zogenoemde 'guest account')
- Werk met korte verschillende stappen in de bestelflow en zorg dat die visueel zichtbaar zijn
- Voorzie voldoende betaalmogelijkheden. Online shoppers hebben verschillende voorkeuren. Als de vertrouwelijke betaalmethode er niet tussen staat is de kans groot dat de transactie niet wordt voltooid.
9. Overzicht en structuur in je website
Een gestructureerde website zorgt ervoor dat je bezoeker gemakkelijk zijn weg vindt naar het gewenste product.
Enkele must-haves voor meer structuur en betere vindbaarheid:
- Overzichtelijke navigatie met duidelijke menunamen of categorieën. Lees hier hoe je een succesvolle navigatie vastlegd.
- Gemakkelijk zoeken en filteren via de zoekfunctie
- Zorg dat de producten gemakkelijk te vergelijken zijn door de kenmerken altijd op dezelfde plaats te vermelden
- Help je bezoeker kiezen: bv. ‘Coolblues keuze’
- Bijpassende producten voorstellen (bv. slip met bh die set vormt)
10. Een snelle website
Geduld is een schone zaak, maar dat geldt niet voor websitebezoekers. Als een webpagina te traag inlaadt zal die een andere webshop raadplegen. Test hier de snelheid van je website.
11. Gemakkelijk bereikbare klantendienst bij vragen of problemen
Voorzie bovenaan in je menustructuur een directe link naar een pagina met contactmogelijkheden. Een FAQ-pagina kan een mooie aanvulling zijn om eventuele vragen meteen op te vangen.
12. Kom na wat je beloofd hebt
Zorg bijvoorbeeld dat de levering gebeurt volgens de verwachting of zelfs sneller.
13. Houd je klant op de hoogte van zijn of haar bestelling
Heeft je bezoeker een bestelling geplaatst? Bezorg hem dan een duidelijke bevestigingsmail met een overzicht van alle bestelde producten, de levertermijn en de goed ontvangen betaling.
Voorzie daarnaast een track & trace code in de mail die werkt.
14. Zorg tenslotte voor iets extra
Heb je bovenstaande tips met succes toegepast, dan zit je basis goed en kan je leuke extra's voorzien die nét dat tikkeltje meer bieden. Dit kan bijvoorbeeld met een mooie verpakking of een persoonlijke boodschap bij het pakket.