allerlei kleuren

Binnen de 90 seconden vormen we een mening over een bedrijf of product en het kleur heeft hierin een heel groot aandeel. Kortom: kleur kan je merk ‘maken’ of ‘kraken’. Lees hieronder onze belangrijkste aandachtspunten die je helpen het gepaste kleur te gebruiken bij jouw boodschap.

Kleur = afhankelijk van je doelgroep

Hoe vaak merken we niet dat klanten een kleur voor hun huisstijl kiezen die samengaat met hun persoonlijke voorkeur. Het psychologisch effect van kleuren is nochtans niet te onderschatten!

Onderzoek toont aan dat bij koopgedrag de kleur voor bijna 85% bepalend is. Kinderen, jongeren, mannen of vrouwen; we hebben allemaal een andere kleurbeleving. Zo neigen mannen namelijk naar de koelere kleuren (blauw, groen, zwart), terwijl vrouwen eerder een voorkeur hebben voor warme kleuren zoals rood of paars of zachte pastelkleuren.

 

image kleurbekennen

 

Psychologisch effect van kleuren

Kleuren roepen een bepaalde sfeer en gemoedstoestand op bij mensen. Neem nu bijvoorbeeld het intense kleur ‘rood’, dat je hart doet sneller slaan. Het roept op tot actie en urgentie. Winkels spelen hier gretig op in. Denk maar aan de rode bestickering op de ramen tijdens de solden. Blauw daarentegen stelt klanten op hun gemak; deze ademt kalmte en betrouwbaarheid uit.

Basisbetekenissen van kleuren zijn universeel, maar tegelijk ook cultureel getint. Door associaties met elementen uit ons dagelijks leven, krijgen kleuren een betekenis toegekend. Een klassiek voorbeeld: groen wordt gelinkt aan de natuur en roept hierdoor ‘rust’ op. Zo wordt deze kleur ook geassocieerd met ‘gezondheid’ en ‘harmonie’.

 

Waarmee worden kleuren geassocieerd?

  • Elegantie, nostalgie, mysterie, succes: paars
  • Energie, snel, uitdaging, passie, enthousiasme: rood
  • Betrouwbaarheid, veilig, rationaliteit, verantwoordelijkheid: blauw
  • Frisheid, gezondheid, kalmte: groen
  • Positiviteit, licht, warmte, creativiteit: geel
  • Vriendelijkheid, vitaliteit, fun, speels: oranje
  • Natuurlijk, eenvoud, duurzaam: bruin
  • Klasse, eenvoud, waarde: zwart
  • Puur, nobel, zacht, netjes: wit

 

Rekening houden met de markt

Als alle verzekeringskantoren een overwegend blauwe huisstijl hanteren, is het niet zo verstandig om dit ook te doen. Dan ga je namelijk op in het aanbod. Bekijk dus de markt en zoek een kleur waarmee je je ook onderscheidt van de rest.


Kleurcodes garanderen een consistente kleurweergave 

Het ene blauw is het andere blauw niet. In ieder kleur zijn er heel veel verschillende tinten. Om te voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan verschillende kleurvariaties in een briefpapier, een visitekaart en andere documenten, leggen we kleuren altijd vast met exacte ‘kleurwaardes’. Zo worden steeds dezelfde kleuren door de medewerkers en door partners (drukkers, beletteringsfirma’s, …) gebruikt.

kleuren bepalen

Benut alle communicatiemiddelen

Haal het maximale uit jouw kleurkeuze door ze in alle communicatie middelen te verwerken: je website, de visitekaarten, het interieur enzovoort. Op die manier wordt de herkenbaarheid van jouw bedrijf drastisch verhoogd. Herkenbaarheid verhogen doe je trouwens ook met andere elementen van jouw huisstijl: het logo, de typografie, type beelden enz.