Online kansen voor vastgoedmakelaars
We willen meteen met de deur in huis vallen: vastgoedmakelaars, grijp alsjeblieft jullie online kansen! In de vastgoedsector is er heel wat concurrentie, waardoor het moeilijk is om online op te vallen. Uit ervaring merken wij vooral dat dit te wijten is aan onwetendheid. Daarom zetten we voor jou alvast enkele belangrijke musts op een rij.
Hou rekening met je doelgroep
Het is belangrijk dat je je even in het perspectief van de potentiële koper of huurder plaatst. Hoe zou je zelf online zoeken naar een woning? Of vraag het gewoon aan je doelgroep zelf. Verzamelsites als bijvoorbeeld Zimmo of Immoweb doen het nog altijd goed, maar veel mensen zoeken gewoon via de zoekbalk in zoekmachines zoals Google. Dit gebeurt dan bijvoorbeeld op deze manier: “huis kopen Brugge”. Uiteraard doe je hetzelfde voor verkopers. Zij zoeken dan bijvoorbeeld op “mijn huis verkopen Brugge”. Dan wil jij als vastgoedmakelaar toch bovenaan de resultaten getoond worden?
Statistisch bekeken klikt 60% van de zoekers in een zoekmachine op één van de eerste drie zoekresultaten. 92% van alle kliks vindt plaats op de eerste pagina in de resultaten. Sta je zelfs niet op die eerste pagina? Dan is de kans op een bezoek logischerwijze dus bijzonder laag.
Optimaliseer je content (SEO)
Er zijn tal van zaken waarmee je rekening moet houden om op deze gerichte content gevonden te worden in zoekmachines (6 tips voor betere (web)teksten). Zo is het belangrijk dat je zoekwoord voorkomt in de paginatitels, URL’s, interne links, enz. van je website. Daarnaast is het belangrijk dat je belangrijkste zoekwoorden strategisch in de bodytekst van je website worden geïmplementeerd en dat je aan de hand van gerelateerde termen en synoniemen ook context meegeeft. Zo begrijpen zoekmachines goed waarover de website of desbetreffende landingspagina gaat.
Lokale SEO
Als je een vastgoedmakelaar in Oostkamp bent, dan wil je ook op termen als ‘vastgoed Oostkamp’ of ‘vastgoedmakelaar Oostkamp’ goed scoren. Het is dan ook van groot belang dat zoekmachines dit snappen op je website. Als zoekmachines dat zo indexeren, en als je dit strategisch hebt aangepakt, zal Google je ook hoger scoren in de zoekresultaten. Meer weten over lokale SEO? Lees dan het artikel ‘Lokale SEO: beter gericht websiteverkeer’.
De meeste mensen denken bij (lokale) SEO vooral aan contentoptimalisatie en AdWords, maar de Google My Business Page wordt in veel gevallen over het hoofd gezien. Nochtans is het kosteloos én een manier om beter op te vallen in de zoekresultaten. Wist je dat wanneer je een Google Bedrijfspagina hebt, Google je een puntje extra geeft op vlak van SEO? Het enige wat je moet doen is een Google-account aanmaken.
Om je bedrijfspagina te activeren, doorloop je dan een verificatieproces. Google wil namelijk weten of het om een echt bedrijf gaat. Een Google Bedrijfspagina heeft ook het grote voordeel dat mobiele gebruikers in 1 klik contact met je kunnen opnemen via bijvoorbeeld de ‘Bel’-knop. Daarnaast word je in de googleresultaten opvallend aan de rechterkant getoond.
Ook reviews via Google verzamelen kan een invloed hebben op je zoekresultaten. Enerzijds kan het zijn dat de recensenten relevante longtail keywords gebruiken die ervoor zorgen dat andere bezoekers op die woorden naar jou worden doorverwezen. Anderzijds tonen reviews aan Google dat jouw website en content actief en dus relevant is. Een hogere CTR betekent dus meer bezoeken én dus weer meer autoriteit.
Social media is the new word of mouth
Ook mond-tot-mond reclame doet het nog steeds heel goed in de vastgoedsector. Mensen vertrouwen enorm op hun vrienden en kennissen. Dit kan zelfs een doorslaggevende factor zijn in de keuze naar een woning. Alleen is mond-tot-mond reclame doorheen de jaren wat uitgebreid. Kopers of huurders hun naasten of familieleden, vrienden en kennissen zitten ongetwijfeld op social media. We kunnen dus stellen dat mond-tot-mond reclame zich niet louter en alleen meer beperkt tot de fysieke kennissenkring van je doelgroep. Ze zitten namelijk ook ONLINE.
Wist je trouwens dan Facebook rond de 2 miljard actieve gebruikers heeft en er daarvan meer dan 6 miljoen in België? Ook logt ongeveer 80% van de Belgische gebruikers dagelijks in op het medium. Deze cijfers tonen dus aan hoe belangrijk het is om Facebook in te zetten.
Social media: kwaliteit boven kwantiteit
Maar welke social media moet je dan concreet inzetten? Daarvoor keer ik graag terug naar de eerste paragraaf: registreer je waar je doelgroep zich bevindt. Je hoeft je zeker niet overal op te registreren, want dit kan je onmogelijk allemaal onderhouden. Tenzij je daarvoor iemand full time in dienst hebt, maar dat is voor de meeste vastgoedmakelaars niet mogelijk. Kwaliteit speelt namelijk een veel grotere rol dan kwantiteit. Specifiek voor vastgoed raden wij zeker Facebook aan. En daarmee bedoelen we geen levenloze bedrijfspagina waar enkele panden op staan, maar een goed onderhouden Facebook-pagina. Dit kan minder tijdrovend zijn dan je denkt, als je het maar goed inzet. Er zijn ook al heel wat specifieke Facebook-groepen waar mensen actief zoeken naar een nieuwe woning. Door jouw aanwezigheid hierop, kan je actief inspelen op vragen van potentiële kopers.
Online advertising: Facebook en AdWords (SEA)
Hier beginnen we graag met een interessant weetje over Facebook. Wist je dat wanneer je een bericht op Facebook publiceert, dat dit maar aan slechts aan 10% van je volgers wordt getoond? Dat wil dus zeggen dat op 1000 volgers, maar gemiddeld 100 volgers bereikt worden. Wanneer je berichten promoot, bereik je een nieuwe groep mensen.
Je content op je website mag nu ook nog goed geoptimaliseerd zijn, als de concurrentie moordend is, dan wordt het hoogtijd dat je gaat nadenken over online advertising of SEA.
Veel vastgoedmakelaars associëren online advertising met onverwachte kosten of torenhoge facturen, maar niets is minder waar. Je bepaalt namelijk volledig zelf hoeveel je per dag wilt uitgeven, wanneer je dit wilt laten factureren en wanneer je wilt dat bepaalde advertenties bijvoorbeeld automatisch of handmatig worden stopgezet. Je hebt dit dus volledig zelf in handen, zowel voor Facebook Advertising als voor Google AdWords. Je hoeft hier ook niet per se hoge bedragen tegenaan te gooien. Welk bedrag je inzet, hangt van heel wat factoren af. Dit kan na verloop van tijd ook stijgen of dalen afhankelijk van de resultaten die je campagne teweegbrengt.
AdWords kan je ook makkelijk koppelen aan de Analytics van je website. Daardoor kan je heel gedetailleerde statistieken raadplegen en dus de impact van je advertenties op je marketingactiviteiten zien. Ook via Facebook kan je gedetailleerde statistieken zien.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is niet dood, maar het karakter ervan is wel veranderd. Het is iets wat we nog niet mogen wegdenken. Vroeger waren er vooral lange e-nieuwsbrieven, maar nu is er nood aan korte, gepersonaliseerde en relevante marketingcommunicatie.
Toegegeven, er is al een overload aan informatie en digitale nieuwsbrieven. Mailings worden ook vaak met spam geassocieerd, maar door dit doordacht en persoonlijk aan te pakken, kan je als vastgoedmakelaar nog steeds via deze weg de aandacht trekken.
Het is uiteraard niet vanzelfsprekend om iedereen individueel over panden te informeren, maar je kan wel zoveel mogelijk websitebezoekers laten abonneren op geautomatiseerde e-mailupdates. Omdat de bezoeker zelf kiest waar hij/zij zich op abonneert, blijft de content ook zeer relevant. Probeer bijvoorbeeld wekelijks een geautomatiseerde e-mail te versturen die de nieuwste woningen per categorie weergeeft.
Er zijn dus heel wat kansen die je waarschijnlijk laat liggen of waar je nog in kan groeien als vastgoedmakelaar. Weet je niet waar te beginnen? Laat je dan zeker begeleiden of adviseren door experten.