Versterk je merk met deze 5 onmisbare tips
Sterke merken genereren meer omzet. Een sterk merk steekt namelijk bovenuit de massa. Het blijft ‘hangen’ in het hoofd van consumenten omdat het herkenbaar en duidelijk is. De juiste associaties sporen aan om het merk te kopen. Met onderstaande stappen bouw je aan een sterker merk.
Definieer jouw merk duidelijk
Waarvoor staat jouw merk? Soms wordt er een nieuwe weg ingeslagen of kent het bedrijf een enorme groei. Na een tijdje is het daarom niet meer duidelijk waarvoor het bedrijf staat.
Stel jezelf deze vragen:
- Wat vertel je als iemand vraagt wat je doet?
- Welke associaties zou de wereld over jouw merk moeten hebben?
- Wat is jouw onderscheidend voordeel t.o.v. van de concurrentie?
- Voor wie is jouw aanbod relevant? (doelgroep)
Als jij en je medewerkers niet duidelijk kunnen zeggen waarvoor het merk staat, hoe kan het dan duidelijk zijn voor de buitenwereld?
Hoe beter jouw merk gedefinieerd is, hoe groter de kans op tevreden klanten, meer mond-tot-mond-reclame, betere communicatie en effectievere marketing.
Een merk werkt pas optimaal als het duidelijk en relevant is.
Hoe je merk eruit ziet, komt van binnen uit
De uitstraling van je merk wordt voor een groot deel bepaald door je visuele uitingen: je logo en huisstijl (kleur, typografie, fotografie, illustraties, ...). Ga na of die nog passend en effectief zijn met onderstaande vragen.
1. Wekt mijn uitstraling de juiste associaties op?
Waarmee wordt jouw verpakking, map, website, ... geassocieerd? Betrouwbaar? Duurzaam? Vriendelijk? Zijn dit de associaties die passen bij jouw merk?
Om duidelijk te maken dat design nauw samengaat met associaties tonen we dit aan met onderstaand voorbeeld. Ga aan de hand van de verpakking na welke koekjes:
- de goedkoopste zijn
- gezond (en vegan) zijn
- artisanaal gemaakt zijn
2. Is mijn uitstraling onderscheidend genoeg?
Geen enkele ondernemer wil die onopvallende grijze muis zijn die opgaat in de massa. Als alle schilders een zwarte camionette hebben met een wit logo, vallen die minder op dan de schilder met een groene camionette en een geel logo.
3. Sluit de huisstijl nog aan bij het aanbod en het onderscheidend voordeel?
Zo veranderde het merk Dunkin’ Donuts hun naam in ‘Dunkin’ omdat ze hun aanbod van donuts wilden uitbreiden met andere producten.
4. Trekt de uitstraling de gewenste doelgroep aan?
Kinderen worden bijvoorbeeld aangetrokken door felle kleuren. Televisiezender Ketnet gebruikt daarom ook die felle kleuren in hun huisstijl, want het wil vooral de doelgroep van kinderen aantrekken.
5. Past de uitstraling nog bij de waarden van het bedrijf en de bedrijfscultuur?
Laat het niet alleen zien, laat ook van je horen
Gebruik een opvallende slogan die jouw merk samenvat. Een goeie slogan beschrijft altijd het uniek voordeel van je aanbod. Doet de slogan ‘Its’ the real thing’ jou een belletje rinkelen? Coca-Cola! Ze gebruiken deze slogan omdat er maar één echte cola is, namelijk deze van Coca-Cola. Ook het typisch glazen flesje van Coca-Cola is een beroemde merktoevoeging.
Daarnaast kan een deuntje of jingle een waardevolle toevoeging zijn om ervoor te zorgen dat je opvalt en snel wordt herkend. Een voorwaarde is uiteraard dat je deze zo veel mogelijk consequent gebruikt.
Alles wat je doet moet passen bij je merk
Alles wat je doet (de events die worden opgezet, de manier waarop je op een stand staat, ...) moet passen bij jouw merkidentiteit.
Als je merk duidelijk is, weet je precies welke acties binnen het merk passen en welke niet.
Denk bijvoorbeeld ook aan volgende acties:
- Nieuwe producten in je aanbod opnemen
- Nieuwe medewerkers aannemen die echt bij je bedrijf passen
- Het ondersteunen van de consument in het gebruik van het product
- Omgaan met klachten
- Organiseren van een event
- Het bepalen wie op je evenement zal optreden
Een voorbeeld: het merk Redbull. Als ze muziek willen op hun event? Laten ze dan een klassiek orkest komen of een pop-en rockband? Kijk ook eens naar wat Redbull sponsort: vliegwedstrijden, extreme sporten, ... Het past allemaal bij het merk.
Consistent herhalen
Door je huisstijl steeds opnieuw consequent door te trekken naar andere elementen werk je aan je herkenbaarheid. Wees koppig en geef niet toe aan ‘Goh, ik heb eens zin in iets nieuws’. Als jij (of je reclamebureau) er genoeg van krijgt, is je doelgroep er net mee vertrouwd geraakt. Ikea gaat ook niet plots de huisstijlkeuren geel en blauw inwisselen voor oranje omdat ze het geel en blauw beu zijn.
Elke inconsistente uiting is er één die jouw merk schaadt.
Laat anderen jouw merk maken
De beste vorm van reclame is nog steeds de mond-aan-mond-reclame. Beslissingen over diensten of producten zijn heel vaak gebaseerd op wat je ziet en hoort van vrienden en op wat je leest in recensies.
Het is daarom nuttig om je klanten te vragen om hun positieve ervaringen te delen. Neem ook contact op met blogs of kranten en magazines die misschien over jouw merk willen schrijven.
Nog een optie: kom met iets nieuws! Wie vernieuwend uit de hoek komt, kan rekenen op heel wat rumoer.